Nouzový stav, lockdowny, home-office. Nic z toho neprospělo vztahům na pracovišti ani psychické pohodě zaměstnanců. Abychom o situaci zjistili maximum, využili jsme nástroj Barometr zaměstnanců a oslovili 840 lidí z nejrůznějších organizací. Nejdůležitější zjištění jsme pro vás sepsali níže.
Vztahy na pracovišti jsou pro většinu zaměstnanců i nadále stěžejní.
Za důležité je považuje přes 60 % Čechů a pro téměř 10 % jsou dokonce na prvním místě s tím, že pro ženy jsou vztahy v práci zcela zásadní pro 83 % z nich. 80 % respondentů má navíc má přátele přímo mezi kolegy.
Změnu vztahů nastartoval lockdown a plošné zavedení home-office
Právě absence kolegů, rozhovory v kuchyňkách a prostý lidský kontakt (včetně třeba i cesty do práce) způsobily zásadní propady v duševním rozpoložení respondentů.
Home-office zhoršuje kvalitu a efektivitu komunikace.
Kvůli virtuální komunikaci docházelo k nejasnostem zejména ve způsobu interpretace (správného pochopení) zpráv.
Do kanceláří se vrátí jen část zaměstnanců
Je velmi pravděpodobné, že mnohé firmy budou alespoň částečně využívat nově zavedené pracovní režimy i nadále. Tzv. hybridní model už využívají giganti jako Apple nebo Facebook, z tuzemských firem jej praktikují třeba Allianz nebo Vodafone. A zaměstnancům to vyhovuje. Navzdory problémům by podle Barometru zaměstnanců uvítalo 60 % lidí práci na home-office i v budoucnu.
Jak motivovat zaměstnance na home office, jak jim zajistit na dálku vhodné pracovní prostředí, jak jim pomoci udržet sounáležitost s firmou a samozřejmě jak i nadále pomoci udržovat dobré vztahy s kolegy. To jsou nové výzvy, kterým budou HR manažeři čelit a k jejichž řešení budou nezbytně potřebovat technologické nástroje na vysoké úrovni, které jim tuto nelehkou misi umožní zvládnout,“ předpovídá vývoj situace Stéphane Nicoletti, generální ředitel HRtech společnosti Up ČR.