Předpokládaná doba čtení: 4 minuty
Vyhrát v loterii 10 milionů korun může změnit člověku život od základu. Přesto jen desetina lidí tvrdí, že by po takové výhře dalo výpověď a úplně přestalo pracovat. Většina lidí by i s takovou sumou dál chodila do stejného zaměstnání. Ostatní by dali výpověď a hledali zajímavější nebo smysluplnější práci. Do podnikání by se vrhlo jen 6 % lidí. Vyplývá to z Barometru zaměstnanců společnosti Up Česká republika mezi více než 1000 respondenty z tuzemských firem.
Největší část českých zaměstnanců, konkrétně 44 %, by po desetimilionové výhře ve svém pracovním životě nic nezměnila, a i nadále by chodila do stejné práce. Platí to přitom nejvíce o lidech, kteří zastávají nějakou řídící pozici. Práci by neměnilo ani dalších 17 % lidí, kteří by si ale přáli mít jen zkrácený úvazek nebo jinou uvolněnější formu pracovního režimu.
„Pokud chce tolik lidí zůstat ve stejné práci i v případě výhry velké sumy peněz, svědčí to mimo jiné i o jejich dobré pracovní motivaci a angažovanosti. Zároveň se ukazuje, že štěstí a spokojenosti ve stávající práci může mnohdy opravdu pomoci jen lepší individuální nastavení pracovního režimu. O kratší pracovní dobu by například aktuálně stála čtvrtina zaměstnanců,“ popisuje Stéphane Nicoletti, generální ředitel společnosti Up Česká republika, která se specializuje na péči o zaměstnance.
Nepracovat. Sen, nebo noční můra?
Zcela opačně uvažují zaměstnanci, pro které by výhra takové částky znamenala automaticky podání výpovědi a splnění snu už nikdy nepracovat. Poměrně překvapivě se ale s tímto plánem ztotožňuje jen 11 % oslovených zaměstnanců. Mezi lidmi do 44 let věku by přestalo úplně pracovat dokonce jen 5 % zaměstnanců.
Změna nemusí být radikální
Více lidí by sice také podalo výpověď, ale kvůli hledání jiné práce, která pro ně bude zajímavější nebo smysluplnější. Jedná se především o stávající vedoucí pracovníky, ale také o mladší lidi, kteří by si po desetimilionovém zisku hledali práci, která by je více bavila.
„Zaměstnanci si často neuvědomují, že v rámci stejné firmy je možné dělat něco zajímavějšího. Jen o tom musí mluvit. Mnoho firem nyní hledá způsoby, jak zjistit osobní potřeby a cíle svých zaměstnanců, a to i v hybridním pracovním režimu, aby je neztratily a našly jim optimální práci. Proto je jedním z nejpoužívanějších modulů naší motivační platformy služba, kde mohou zaměstnanci se svým zaměstnavatelem vše probrat online,“ popisuje Nicoletti.
Smysl je relativní
Smysluplnost práce je nezbytná hned pro 4/5 lidí, aby byli v práci motivovaní a angažovaní. Není proto divu, že snem části zaměstnanců je po výhře 10 milionů korun dát výpověď a najít si práci, která bude smysluplnější. Také smysluplnost práce je ale mnohdy relativní a nemusí vždy záležet jen na tom, co daná firma nebo organizace dělá.
„Ztráta smyslu práce je po covidových vlnách a přerušených vazbách mezi kolegy i jejich nadřízenými častým negativním jevem, který nemusí ani souviset s posláním firmy jako takové. Častěji je způsobena spíše špatnou komunikací ze strany šéfů. I v tomto začínají naštěstí pomáhat nové technologie, aby byli zaměstnanci za všech okolností a prakticky ze všech koutů světa pořád zapojení do dění ve firmě nebo organizaci a znali i vnímali smysl své práce,“ dodává Stéphane Nicoletti z Up Česká republika.
Na vlastní pěst? Děkuji, ne
Vůbec nejméně lidí by se po výhře velké sumy peněz odhodlalo dát výpověď a začalo podnikat. Podnikání láká i za těchto snových vstupních podmínek jen 6 % zaměstnanců. Podobný podíl lidí také zatím neví, jak by se svým pracovním životem po takové výhře naložili.