Výdaje výrazně omezily kvůli inflaci už 3/4 zaměstnanců. Vynucené úspory negativně dopadají na psychiku a zvyšují únavu

Tiskové zprávy

Pokračující inflace a výrazný pokles reálných mezd donutily již 74 % zaměstnanců podstatně snížit nebo dokonce zcela omezit některé výdaje. Největší úspory se týkají dovolené, stravování v restauracích a kultury. Kvůli výraznému omezení výdajů vnímají už lidé zhoršení psychického stavu i fyzické kondice, většina zaměstnanců se cítí unavenější a méně motivovaná.  Vyplývá to z Barometru zaměstnanců společnosti Up Česká republika mezi více než 1000 respondenty z tuzemských firem
a organizací.

Podle nových dat Českého statistického úřadu klesla ve třetím čtvrtletí reálná mzda v Česku po zahrnutí inflace meziročně o téměř 10 % a tento pokračující propad se projevuje ve snížené spotřebě domácností. Data z Barometru ukazují, že jen 23 % zaměstnanců zatím neudělalo žádnou změnu ve výdajích a pouze 3 % své výdaje v současné situaci zvýšilo. Ostatní museli v některých položkách rozpočtu velmi výrazně snížit nebo dokonce utlumit své výdaje.

S odpočinkem na štíru

Více než čtvrtina zaměstnanců výrazně omezila výdaje na dovolenou a kulturu, téměř 20 % lidí začalo podstatně šetřit na svých koníčcích. Není tak divu, že v důsledku vynucených úspor strádají lidé především po psychické stránce. Zhoršení psychické pohody na sobě podle Barometru pozoruje 44 % zaměstnanců, kteří byli nuceni snížit výdaje, a mnozí se obávají budoucnosti a důsledků růstu cen v jejich soukromém životě.

Pokud jde o aktuální psychické rozpoložení zaměstnanců, v první řadě můžeme sledovat enormní únavu, pod kterou jsou stále ještě podepsány dva roky pandemie a třetí rok války i velkých ekonomických výzev v podobě inflace, které znamenají pro mnoho firem potřebu restrukturalizace,popisuje koučka Cristina Muntean
a dodává: „To vše se promítá do mentálně-emočního stavu lidí. Vidíme, jak jsou unavení, jak potřebují přestávky, jak potřebují dovolené a jak využívají volna například během státních svátků, aby vypnuli
a načerpali chybějící síly.“ 

Všudypřítomná únava

Omezování výdajů na volný čas, kulturu a podobné požitky problém s únavou ještě prohlubuje. Data z Barometru ukazují, že 57 % zaměstnanců, kteří nuceně omezili výdaje, se v práci kvůli těmto úsporám cítí unavenější. Podobný počet zaměstnanců také přiznává, že se kvůli škrtům těchto položek v rozpočtu cítí pracovně méně motivovaní.

„Je evidentní, že se zaměstnavatelé musí snažit právě tyto výpadky svým zaměstnancům kompenzovat, pokud je chtějí mít v práci odpočinuté a motivované. Pod vlivem aktuální situace proto často dochází k přenastavení optimálního mixu odměňování. V naší motivační platformě Můj Up evidujeme, že trendem je výraznější zastoupení účelových výhod a benefitů, které podporují právě odpočinek a mají pozitivní vliv na zdravou motivaci zaměstnanců,“ popisuje Stéphane Nicoletti, generální ředitel společnosti Up Česká republika.

Nejen hlava strádá

V důsledku úspor zatím sice strádá spíše lidská duše, ale více než pětina zaměstnanců, kteří byli nuceni snížit výdaje, vnímá zhoršení i fyzické kondice. Kromě úspor na koníčcích, sportu nebo zdraví může tento efekt úzce souvisí také s úsporami na potravinách a stravování obecně, které patří momentálně k nejčastějším. Téměř 3 z 10 lidí šetří omezením nákupů lepších či kvalitnějších produktů a více než pětina lidí výrazně snížila výdaje na obědvání v restauracích ve všední den.

Výrazné šetření v oblasti stravování má rovnou dva nepříjemné důsledky. „Už samotné preferování výhodných nákupů potravin na úkor kvality nijak neprospívá lidskému zdraví. A zrušení pravidelných obědů s kolegy zase oslabuje pracovní vztahy, které se právě při podobných příležitostech přirozeně utužují. Účelová podpora stravování hraje tak pro zaměstnavatele v této době obzvlášť důležitou roli,“ říká Nicoletti. 

Oblasti, kde se zaměstnanci uchylují k největším úsporám

graf: úspory zaměstnanců
Jak pociťujete omezení výdajů, které jste právě označil?
graf omezení výdajů
Ruben Vančo

Autor

Ruben Vančo Marketing Manager

otec dvou dcer, zastánce výkonnostního marketingu, zrychlující se půlmaratonec, amatérský milovník malých scén, fanoušek elektro swingu, kávový hedonista, veselý cyklista, užaslý pozorovatel…