Češi využívají služeb restaurací navzdory veškerým omezením. Jídlo si nyní ve svých oblíbených podnicích objednává u výdejních okének nebo rozvozovou službou přes 40 % lidí, většina z nich přitom pravidelně každý týden. Vyplývá to z nového průzkumu společnosti Up Česká republika mezi více než 500 respondenty. Jedním z hlavních důvodů, proč si lidé zpestřují jídelníček pokrmy od profesionálů, je snaha podpořit své oblíbené restaurace. Uvádí to dvě třetiny zákazníků.
Okénkem k zákazníkům
Od uzavření restaurací v polovině března uplynulo již několik týdnů. Po obrovském propadu v prvních týdnech některé restaurace našly klíč k fungování v nouzovém režimu a postupem času se snaží své služby přiblížit svým zákazníkům. Mnohé z nich otevřely pro své zákazníky výdejové okénko, navázaly spolupráci s rozvozovou službou, případně si různými způsoby zajišťují rozvoz samy. A zákazníci tyto snahy kvitují a ve značné míře služeb restaurací využívají.
„Pro restaurace je tento způsob fungování jednou z mála možností, jak čelit existenčním problémům. Lze navíc očekávat, že obliba rozvozu a okének bude pokračovat i s postupným otevíráním restaurací. Část lidí bude tyto cesty stravování preferovat nadále i kvůli vrozené opatrnosti,“ říká Stéphane Nicoletti, generální ředitel společnosti Up Česká republika.
„Menu domů“
Výdejní okénka využívá aktuálně 12 % Čechů, rozvoz 14 % a obě tyto možnosti kombinuje 15 % lidí. Tři čtvrtiny z nich si pak jídlo z restaurace dopřávají minimálně 1 – 2krát týdně, 14 % dokonce alespoň 4krát týdně. Téměř shodně objednávají v restauracích muži a ženy, ať už jde o samotné využívání služeb restaurací, tak i o frekvenci zajišťování jídla tímto způsobem.
Rychlé, pohodlné a chutné
90 % lidí si v nouzovém stavu jídlo objednává z restaurací kvůli pohodlí. Pro více než 80 % je pak důležitým faktorem pro využívání dovozu či výdejového okénka rychlost, dostupnost a to, že jim objednané jídlo chutná. Pouze 17 % lidí uvádí, že využívá okénko či rozvoz proto, že nemají jinou možnost stravování.
Nejen potrava, ale i podpora
Lidé si uvědomují také problémy, se kterými se nyní restaurace potýkají. Pro dvě třetiny dotázaných je proto důležitým důvodem pro objednávku podpora samotných restaurací. „Na rozdíl od jiných odvětví je pomoc restauratérům ze strany státu opomíjena, přitom jejich obor je už delší dobu značně zkoušen. EET, kontrolní hlášení, protikuřácký zákon, neúměrný počet státních kontrol a samozřejmě koronavirus. Další fatální změny ze strany státu jsou navíc na obzoru,“ popisuje Stéphane Nicoletti z Up Česká republika a dodává: „Je skvělé, že aspoň lidé a firmy si potíže restaurací uvědomují a snaží se jim pomoct.“
Od profíků častěji než dříve
Možná také proto si ze zákazníků restaurací více než třetina respondentů objednává nyní jídlo častěji než před nouzovým režimem, desetina dokonce výrazně častěji. 39 % se stravuje jídlem z restaurací zhruba stejně často.
Změnou neprošly jen stravovací návyky lidí, ale i způsob placení za jídlo z okénka. U hotovosti zůstala jen pětina lidí, naopak téměř tři čtvrtiny Čechů platí za jídlo platební kartou, elektronickou stravenkou nebo mobilním telefonem. „Za poslední měsíc registrujeme zvýšený počet registrací eStravenky do Google Pay a očekáváme, že tento trend bude v průběhu roku pokračovat,“ dodává Petra Prchlíková ze společnosti Up Česká republika.
Tabulka č. 1: Češi a jejich využívání služeb restaurací v nouzovém režimu.
Využíváte nyní služeb restaurací? | v % |
Ano, využívám rozvoz i výdejní okénka. | 15,3 |
Ano, využívám jen výdejní okénka. | 11,6 |
Ano, využívám jen rozvoz. | 14,3 |
Ne, raději si vařím. | 38,3 |
Ne, nestravuji se v restauracích. | 14,7 |
Ne, nemám tu možnost. | 5,7 |
Tabulka č. 2: Frekvence, s jakou zákazníci objednávají jídlo z restaurací.
Jak často nyní využíváte služeb restaurací? | v % |
Téměř každý den. | 5,2 |
4x – 5x týdně. | 9,0 |
2x – 3x týdně. | 19,5 |
1x – 2x týdně. | 42,4 |
Méně často. | 23,8 |