10 největších chyb v interní komunikaci a jak je napravit

Novinky

Předpokládaná doba čtení: 2 minuty

Jak funguje u vás ve firmě interní komunikace? Podívejte se na 10 komunikačních přešlapů a zamyslete se, jestli náhodou netrápí i vaší interní komunikaci.

interní komunikace

Jak funguje u vás ve firmě interní komunikace? Podívejte se na 10 komunikačních přešlapů a zamyslete se, jestli náhodou netrápí i vaší interní komunikaci.

Mlžení jako o život aneb chybějící transparentnost

Takhle ne: Vágní odpovědi, nejasná stanoviska, dlouhé proslovy o ničem.
Rychlá záchrana: Nezapomeňte, že existuje slovo nevím. Je naprosto v pořádku přiznat, že ještě něco nevíte. Dejte k tomu zaměstnancům kontext, ať vím, co vaši odpověď ovlivňuje. Může to být regulátor, podmínky mlčenlivosti u transakce apod.

Infokalypsa aneb přehlcení informacemi


Takhle ne: Vaši zaměstnanci chodí do práce pracovat, ne se brodit v záplavě komunikačních kanálů a hledat, kde co najdou.
Rychlá záchrana: V interní komunikaci platí, že více neznamená lépe. Nemusíte mít všechny komunikační kanály, které má konkurence, spíš se zamyslete, které pro vaši cílovou skupinu mají smysl a pomůžou vám ke splnění cílů.
Můj Up vám pomůže: Díky modulu Můj zaměstnavatel v aplikaci Můj Up můžete nejen posílat zaměstnancům nejdůležitější firemní novinky, ale zároveň máte přehled, kolik z nich si už zprávu přečetlo.

Amplion aneb jednosměrná komunikace


Takhle ne: Interní komunikace v 21. století není jen o vysílání informací, ale hlavně o sbírání zpětné vazby, nápadů a podnětů od zaměstnanců.
Rychlá záchrana: Vytvořte prostor pro zpětnou vazbu. Můžou to být komentáře pod články na intranetu, pravidelné měření spokojenosti s interní komunikací nebo neformální setkání. Buďte propojovatel zaměstnanců a vedení firmy.
Můj Up vám pomůže: S modulem Zeptejte se zaměstnavatele získají vaši zaměstnanci nástroj na pokládání otázek přímo ze svého mobilu. HR pak může na dotazy reagovat a udržovat si přehled o tom, co rezonuje firmou.


Růžové brýle aneb toxická pozitivita


Takhle ne: V žádné firmě není všechno pořád růžové. A to je normální. Zavírání oči před problémy a výzvami nebo nucený optimismus vaše zaměstnance znechutí.
Rychlá záchrana: Mluvte upřímně o tom, co se vám daří i nedaří. Výzvy i úspěchy, oboje patří do interní komunikace. Ukažte svým zaměstnancům, že vedení o problémech ví a všichni společně pracujete na řešení.

Kuchyňková šeptanda aneb ignorování neformální komunikace


Takhle ne: Kuřárny, kuchyňky, chodby. Tam všude se odehrává neformální interní komunikace.
Rychlá záchrana: Neformální interní komunikaci nemůžete řídit, ale měli byste vědět, jaká témata hýbou firmou. Malý drb může přerůst ve velký komunikační problém. Monitorujte, co mezi vašimi zaměstnanci rezonuje.

Robot aneb neosobní styl komunikace

Takhle ne: Složité věty jako vystřižené z byrokratického formuláře. Floskule, klišé a vyprázdněné slovní obraty.

Rychlá záchrana: Pište jasně a jednoduše. Jako když s kolegy mluvíte. Vyhněte se trpnému rodu a slovům s archaickým nádechem jako již, pakliže, zaslat…

Hluchá místa aneb oni tu jsou taky


Takhle ne: Komunikace zaměřená jen na manažery nebo lidi v kancelářích a ignorování kolegů v provozu, dohodářů nebo těch na rodičovské dovolené.

Rychlá záchrana: Zmapujte si cílové skupiny ve firmě a zjistěte, jaké komunikační kanály jsou pro ně nejpřirozenější a nejlákavější. A tomu přizpůsobte svoji strategii.

Dinosaurus aneb inspiraci zvenku nepotřebujeme

Takhle ne: Lpění na nudných textech a ignorování vizuálních a interaktivních formátů, které zaměstnanci konzumují v médiích a na sociálních sítích mimo práci.
Rychlá záchrana: Buďte tam, kde jsou vaši zaměstnanci, v 21. století! Inspirujte se aktuálními trendy a zapojte do interní komunikace krátká videa, meme, gify a podobné odlehčené formáty. Zvládnete je vytvořit za pár minut.

Suché statistiky aneb kam se poděl příběh


Takhle ne: Zahlcování zaměstnanců suchými fakty, čísly a grafy bez kontextu. Předávání informací bez emocí a lidského rozměru.
Rychlá záchrana: Vyprávějte příběhy, lidský mozek je naprogramován na příběhy, ne na tabulky. Příběhy si pamatujeme, čísla zapomeneme. Místo strohého oznámení o novém produktu, vyprávějte o tom, jak vznikl. Sdílejte zkušenosti konkrétních zaměstnanců a jejich pohled firmu.

Komunikační Popelka aneb profíka nepotřebujeme


Takhle ne: Přehazování interní komunikace jako horký brambor mezi odděleními, delegování na juniory a obecné podceňování významu této role.
Rychlá záchrana: Najměte si profíka! Interní komunikace není něco, co zvládne kdokoli s volnou kapacitou. Potřebujete někoho, kdo rozumí komunikaci, psychologii, marketingu, HR i byznysu. Někoho, kdo dokáže přeložit strategii do srozumitelného jazyka a ví, jak dostat správnou informaci ke správným lidem ve správný čas. Investice do zkušeného interního komunikátora se vám vrátí v podobě angažovaných zaměstnanců, lepší produktivity a nižší fluktuace.


Tak jak jste na tom? Pokud jste se poznali ve 4 a více bodech, je načase s tím něco dělat. Hledejte první pomoc pro vaši interní komunikaci.


Ruben Vančo

Autor

Ruben Vančo Marketing Manager

otec dvou dcer, zastánce výkonnostního marketingu, zrychlující se půlmaratonec, amatérský milovník malých scén, fanoušek elektro swingu, kávový hedonista, veselý cyklista, užaslý pozorovatel…