Jídlo si aktuálně objednává z restaurací 62 % lidí, nejčastěji osobně přímo u okénka restaurace. Většina lidí je přitom na objednané jídlo ochotna čekat maximálně 10 minut. Vedle rychlosti jsou při objednávání jídla z restaurace pro Čechy důležité zvýhodněné ceny nebo bonusy a také podpoření jejich oblíbené restaurace. Vyplývá to z průzkumu společnosti Up Česká republika mezi více než 500 respondenty.
Pouze 38 % lidí si v současné chvíli neobjednává jídlo z restaurací a dalších gastronomických zařízení. Nejčastějším způsobem objednání jídla je osobní objednávka přímo u výdejního okénka. Tento způsob využívá pětina Čechů. 19 % lidí využívá telefonické objednání jídla s dovozem, stejný počet lidí si jídlo telefonicky objedná a následně samo vyzvedne. 17 % si jídlo objedná přes web rozvozové služby a nechá si ho dovézt.
Z okénka do 10 minut
Při objednávání jídla je jedním z hlavních kritérií rychlost, která je důležitá pro 78 % lidí. Na dovoz jídla je déle než hodinu ochotno čekat jen 15 % lidí. Nároční jsou Češi i v případě výdejních okének. Téměř 2/3 z nich jsou ochotny na objednané jídlo čekat u výdejního okénka maximálně 10 minut. Ihned si chce jídlo odnést čtvrtina lidí, velká část si ho proto objednává předem.
Vedle tradičních způsobů objednávání jídla z restaurací proto vznikají i nové cesty. Na online objednávání jídel z restaurací se zaměřuje například nová služba JidloNaWebu.cz, která zrychluje a usnadňuje zákazníkům objednávku a umožňuje za jídlo předem zaplatit online. Služba je určena primárně pro zaměstnance firem a má za cíl pomoci restauracím zvýšit odbyt a spravovat objednávky.
Podpora restaurací nejen od štamgastů
Pro většinu Čechů je při objednávání jídla důležitá také podpora jejich oblíbené restaurace. Jen 11 % lidí se nechalo slyšet, že tento aspekt v jejich případě nehraje roli. Podle průzkumu si lidé nyní také více uvědomují problémy, se kterými se restaurace potýkají. K podpoře restaurací se ale přidaly i asociace a firmy působící v gastrosektoru.
„V rámci podpory restaurací jsme do konce roku 2020 odpustili registrovaným gastroprovozovnám veškeré poplatky. Této naší pomoci využilo něco přes 5 000 gastronomických zařízení,“ uvádí Stéphane Nicoletti, generální ředitel společnosti Up Česká republika.
Výhody a odměny i jako motivace
Zvýhodněné ceny nebo různé formy bonusů jsou dle průzkumu podstatné při objednávání jídla pro více než polovinu lidí. Za velmi nebo spíše důležité je považuje 52 % lidí. Takovými výhodami může být nápoj či polévka k obědovému menu zdarma. Čím dál tím víc se ale i v gastronomii objevují různé formy věrnostních programů, které jsou zaběhnuté především v maloobchodu.
Jedním z nich je slevový program Up Club, do něhož je zapojeno přes 10 000 restauračních zařízení. Ten odměňuje hosty za platby eStravenkou v restauracích, a zároveň je tak motivuje k útratám a podpoře restaurací. Díky odměnám získá host prakticky každý jedenáctý oběd zdarma. V rámci programu už bylo takto „rozdáno“ více než 30 000 obědů.
„Věrnostní programy a další formy odměn však nejsou v současné době pouze výhodou pro zákazníky. V případě restaurací, které bojují o svou existenci, jsou vítanou motivací potenciálních hostů k využívání jejich služeb. Kromě toho nabízejí eStravenky pro své uživatele nově i exkluzivní slevy a peníze zpět za nákup ve vybraných e-shopech,“ uzavírá Nicoletti.
Tabulka č. 1: Nejčastější způsoby objednávání jídla z restaurací (TOP 3 varianty).
Jak si v současné době nejčastěji objednáváte jídlo? | v % |
Osobně u výdejového okénka. | 20,2 |
Telefonicky přímo u restaurace a jídlo si vyzvednu. | 18,5 |
Telefonicky přímo u restaurace a jídlo si nechám dovézt. | 18,5 |
Přes web rozvozové služby a jídlo si nechám dovézt. | 17,0 |
Přes web konkrétní restaurace a jídlo si nechám dovézt. | 8,7 |
Přes mobilní aplikaci rozvozové služby. | 5,4 |
Přes web konkrétní restaurace a jídlo si vyzvednu. | 4,0 |
Přes web rozvozové služby a jídlo si vyzvednu. | 3,9 |
Ostatní | 0,8 |
Jídlo si vůbec neobjednávám. | 38,2 |
Zdroj: Up Česká republika, Průzkum veřejného mínění.