Předpokládaná doba čtení: 2 minuty
Jak vnímají čeští zaměstnanci své mzdy v době rekordní inflace? Většina svou odměnu vidí jako nedostatečnou a stejně hodnotí i kompenzaci od zaměstnavatelů. Ti se často vydávají spíše cestou podpory zaměstnaneckých benefitů, které jsou stále nejvýhodnější formou odměny.
Zajímá vás, jak můžete svým zaměstnancům pomoci i vy, ale nevíte si s nastavením benefitů rady? Jsme tu pro vás.
Společenská a ekonomická situace není lehká. Máme tu rekordní inflaci a neustálé zdražování je všudypřítomné. Jak v této těžké době nahlíží zaměstnanci českých firem na své odměňování? Nejen to rozkrývá průzkum Barometr zaměstnanců, který realizovala společnost Up Česká republika mezi více než tisícovkou respondentů z tuzemských firem.
Zaměstnanci vnímají, že je peněz málo
Nadpoloviční většina dotázaných vnímá svou odměnu za práci jako nedostatečnou a podhodnocenou. Pokud bychom měli srovnávat názory mezi generacemi, nejspokojenější jsou na trhu práce ti nejmladší, tzv. generace Z. Naopak největší obětí inflace se cítí být „baby boomers“, kteří se narodili v období 1945 až 1964. Tato generace nejvíce uvádí, že od zaměstnavatele nedostali vůbec žádnou finanční kompenzaci situace.
Jsou ale peníze pro zaměstnance to hlavní? Pro naprostou většinu zaměstnanců je finanční stránka velmi důležitá. Je to pochopitelné. Lidem rostou náklady, drahé je bydlení, energie, jídlo i oblečení. Na adekvátní finanční ohodnocení kladou důraz spíše mladší zaměstnanci. A jen pro zajímavost, vyučených zaměstnanců, pro které je plat jediným důležitým faktorem, je 5x více než podobně orientovaných vysokoškoláků. Většina pracovníků v zaměstnání oceňuje i jiné věci než jen peníze. Za důležité považují dobré vztahy, spokojenost a to, že jim práce dává smysl. A to není samozřejmé.
Odměňování nováčků vs. zkušených zaměstnanců
Pokud jde o zvýhodňování nebo naopak znevýhodňování některých skupin zaměstnanců, nejvíce kontroverzní je oblast odměňování nováčků vs. zkušených zaměstnanců. Jen 37 % dotázaných tvrdí, že u nich mají obě tyto skupiny rovnocenné podmínky. Třetina oslovených si myslí, že lépe jsou odměňování nováčci, zatímco 19 % tvrdí, že jsou na tom lépe naopak zkušení zaměstnanci.
Firmy by se měly víc snažit, cest je víc
Pracovníci vědí, že je současná situace těžká i pro firmy. Přesto si téměř polovina zaměstnanců myslí, že v souvislosti s inflací a zdražováním reagují firmy málo a navyšování mezd není tak pružné, jak by mělo být. Přímé navyšování mezd je pouze jedna cesta. Na vzestupu jsou spíše různé alternativní způsoby odměňování, různé zaměstnanecké výhody, benefity, bonusy, cílené příspěvky na dopravu, dovolenou nebo vzdělávání. Benefity totiž bývají daňově zvýhodněné a jde tak stále o nejvýhodnější formu odměny. Ideální a zaměstnanci oblíbené jsou elektronické formy benefitů, jako např. eStravenka nebo eBenefity. Máte je už ve firmě také?