Proč to bez důvěry v práci nejde a jak ji měřit

Novinky

Předpokládaná doba čtení: 4 minuty

Výše platu jako jediný základ pracovní motivace? Omyl! Mnohem větší vliv na spokojenost zaměstnanců má prostředí, kde lidé mohou důvěřovat šéfům a šéfové podřízeným. Ano, tak „jednoduché“ to je. Poslední dva roky důvěře ovšem zasadily hluboké rány. Přitom je zcela zásadní pro celých 84 % zaměstnanců.

Důvěra v práci. Proč to bez ní nejde a jak ji měřit.

Recept do těžkých dob: Důvěra, motivace a loajalita

To ohromující číslo výše jsme si nevycucali z prstu – vyšlo nám z Barometru zaměstnanců, kdy jsme se ptali přes tisícovky zaměstnanců v různých firmách po celé ČR.

Proč je to důležité: Důvěra a osobní přístup na pracovišti (i hybridním) velice úzce souvisí nejen s motivací, ale i s loajalitou zaměstnanců. V době, kdy se firmy o lidi doslova perou, je to pro zaměstnavatele zásadní informace. Stačí si uvědomit, kolik vás stojí vyhledat, nabrat a zaučit nové lidi. Když odejdou, celá vaše investice se rozplyne jako pára nad hrncem.

Tohle číslo bude vašeho finančního ředitele zajímat

Zapracovat ve firmě na atmosféře důvěry je proto jistě dobrý nápad. A hovoří pro něj i čísla, která jistě budou zajímat vašeho finančního ředitele.

Podle studie Dublin University Business School má nárůst důvěry i o pouhých 10 % stejný pozitivní dopad na spokojenost zaměstnanců jako 36% zvýšení platu. Takže pokud hledáte způsob, jak v nadcházejících, ne úplně růžových časech efektivně ušetřit každý možný náklad, investujte do důvěry ve firmě (o pár odstavců níže vám řekneme, jak s tím můžete začít i ve vaší firmě). Vyplatí se to mnohonásobně.

Zvlášť, když v posledních složitých letech prochází důvěra ve firmách velkým testem, někde lze hovořit i o krizi.

9 z 10 lidí má jasno

Důvěra v nadřízeného je velmi důležitá pro celých 90 % zaměstnanců. Pro stejný počet oslovených lidí je zásadní i to, aby nadřízený důvěřoval jim. Zároveň však celých 16 % zaměstnanců v současné době vnímá pokles důvěry v nadřízeného.

Tento efekt je nejcitelnější u zkušenějších zaměstnanců, kterým je okolo 50 let a více. U mladých zaměstnanců je naopak nejnižší, někde dokonce důvěra v nadřízené vzrostla bez ohledu na „pandemický režim“ práce. Avšak zdaleka ne ve všech firmách a odvětvích, jde spíše o výjimky z pravidla.

Hlavní „viníci“? Překvapivě jde o home-office a hybridní práci. Dobrá zpráva ovšem je, že existuje způsob, jak tento neblahý trend zvrátit ve váš prospěch.

Jak snadno a efektivně měřit důvěru ve firmě

Když se důvěra ve firmě hroutí, děje se tak obvykle pozvolna – a skoro nepozorovaně. To představuje nový problém, který řeší firmy po celém světě: Jak v podmínkách hybridní práce spolehlivě zjistit, jaká atmosféra u vás ve firmě vlastně panuje.

Přes on-line komunikační nástroje to nemáte šanci zjistit. Ani pravidelné roční pohovory na HR oddělení nestačí. Situace a podmínky se v dnešním turbulentním světě prostě mění příliš rychle.

Mnohem lepším a docela elegantním způsobem jsou pravidelné firemní ankety spokojenosti zaměstnanců. Včasným odhalením prvních známek celkové nedůvěry ve firmě vám ušetří ohromné časové i finanční náklady na hašení požáru. Tak ho nenechte rozhořet naplno.

A protože žijeme v době digitálních technologií, podobné ankety vás (resp. HR oddělení) nemusí stát větší než malé množství času i energie.

Komunikujte přes platformu Můj Up

Tato aplikace je velmi populární mezi HR pracovníky napříč trhem. Kromě toho, že šetří čas personalistů při běžné agendě (zaměstnanci si v Můj Up například sami spravují firemní benefity a stravenky), přinese vám i kompletní přehled o dění ve firmě.

Můj Up totiž umožňuje snadnou komunikaci napříč celou firmou. Tuto firemní sociální síť můžete použít jak pro komunikaci se svými kolegy, tak se svým nadřízeným. V Můj Up si mezi sebou mohou lidé posílat i pochvaly nebo se vzájemně zvát na oběd. Je to další důkaz, že „odosobněné“ technologie mohou lidi naopak sbližovat. Stačí je jen správně používat.

Pokud chcete ve firmě otevřít palčivá nebo dokonce nepříjemná témata, Můj Up vám to umožní maximálně příjemným způsobem pro obě strany. Chcete-li však ve firmě mít atmosféru, kde si lidé důvěřují, je to nevyhnutelný krok.

Ruben Vančo

Autor

Ruben Vančo Marketing Manager

otec dvou dcer, zastánce výkonnostního marketingu, zrychlující se půlmaratonec, amatérský milovník malých scén, fanoušek elektro swingu, kávový hedonista, veselý cyklista, užaslý pozorovatel…