Češi využívají služeb restaurací navzdory veškerým omezením. Jídlo si nyní ve svých oblíbených podnicích objednává u výdejních okének nebo rozvozovou službou
45 % lidí, což je dokonce více než na jaře. 70 % z nich chce touto cestou zároveň podpořit své oblíbené restaurace. Vyplývá to z nového průzkumu společnosti Up Česká republika, která na tuto podporu navázala přenecháním provizí ze stravenek ve prospěch restaurací.
Restaurace si okénkový prodej i rozvoz ve větší míře vyzkoušely už na jaře. Po opětovném uzavření restaurací na konci září na tento omezený režim většina z nich znovu plynule navázala. A aktuální průzkum mezi více než 500 respondenty ukázal, že Češi si z restaurací objednávají jídlo ještě o něco více, než tomu bylo v první vlně koronavirové pandemie.
Výhradně výdejní okénka využívá aktuálně 14 % Čechů, rozvoz 15 % a obě tyto možnosti kombinuje dalších 15 % lidí. Nejčastěji si lidé takto objednávají jídlo jednou až dvakrát týdně. Zhruba třetina lidí uvádí, že tyto formy objednání jídla využívá častěji než před vyhlášením nouzového stavu a uzavřením restaurací. Téměř čtvrtina lidí si také nyní objednává jídlo z okénka či rozvozem více, než tomu bylo při prvním uzavření restaurací na jaře.
Podpora nejen ze strany hostů
Větší zájem o objednávání jídla potvrzuje mimo jiné rostoucí podporu restaurací ze strany hostů. Podle průzkumu si lidé nyní také více uvědomují problémy, se kterými se restaurace potýkají. Právě podpora restaurací je důležitým důvodem objednávky jídla pro 70 % lidí.
K sílící podpoře restaurací se ale přidávají i asociace a firmy působící v gastrosektoru. Společnost Up ČR zareagovala na tíživou situaci restaurací a výzvu platformy Moje restaurace Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR radikálním opatřením, když se do konce roku vzdala svých provizí v gastrosektoru ve prospěch restaurací.
„Program odpuštění poplatků se vztahuje na platby realizované v restauracích a dalších gastronomických provozech skrze eStravenku i papírové stravenky Chèque Déjeuner do konce kalendářního roku,“ říká Stéphane Nicoletti, generální ředitel společnosti Up Česká republika,
a dodává: „Provozovatelé gastro služeb mohou kromě proplacení přímo u společnosti Up ČR využít některé ze 13 velkoobchodních center MAKRO a odevzdat zde stravenky k proplacení s 0 % provize. Stejnou slevu pak dostanou i ty restaurace, které stravenky předávají prostřednictvím služby Bidfood.“
Rychlost, pohodlí i nové možnosti
Podpora restaurací ale není jediným důvodem, kvůli kterému si lidé v současnosti jídlo z okének či rozvozem objednávají. Pro téměř 90 % lidí je důležité pohodlí a pro 80 % jsou důležitými faktory také dostupnost, rychlost a chuť objednaného jídla. K větší oblibě okének i rozvozu přispívá mimo jiné
i lepší připravenost restaurací na stávající situaci a také rozvoj současných služeb například do dalších regionů nebo i vznik zcela nových projektů.
Jedním z nich je i služba JidloNaWebu.cz, která se zaměřuje na online objednávání jídel z restaurací s sebou. Služba je jakožto nový takeaway kanál určena primárně pro zaměstnance firem, a má za cíl pomoci restauracím zvýšit odbyt a spravovat objednávky. Zrychluje a usnadňuje zákazníkům objednávku jídla s sebou a umožňuje za něj zaplatit přímo online.
Zrušení limitu útrat i zrychlení proplácení
Vedle toho Up ČR již déle podporuje restaurace skrze slevový program Up Club, do něhož je zapojeno přes 10 000 restauračních zařízení. V něm motivuje hosty k útratám v restauracích a odměňuje je za platby eStravenkou. Firma také dočasně zrušila denní limit na transakce realizované eStravenkou a pro provozovatele gastrozařízení zavedla zrychlený režim proplácení papírových stravenek do 48 hodin.
Tabulka č. 1: Češi a jejich využívání služeb restaurací v nouzovém režimu.
Využíváte nyní služeb restaurací? | v % |
Ano, využívám rozvoz i výdejní okénka. | 15,4 |
Ano, využívám jen výdejní okénka. | 14,3 |
Ano, využívám jen rozvoz. | 15,4 |
Ne, raději si vařím. | 31,4 |
Ne, nestravuji se v restauracích. | 17,7 |
Ne, nemám tu možnost. | 5,8 |
Zdroj: Up Česká republika, Průzkum veřejného mínění, listopad 2020.
Tabulka č. 2: Frekvence, s jakou zákazníci objednávají jídlo z restaurací.
Jak často nyní využíváte služeb restaurací? | v % |
Téměř každý den. | 6,0 |
4x – 5x týdně. | 8,5 |
2x – 3x týdně. | 17,1 |
1x – 2x týdně. | 43,6 |
Méně často. | 24,8 |