Pokud by Češi měli ohodnotit své stravování v rámci pracovní doby známkou jako ve škole, 54 % z nich by zvolilo trojku a horší známku. Za jedna by se ohodnotilo jen 17 % lidí. Jako nejčastější překážku v lepším stravování ale překvapivě neuvádějí peníze, hlavním důvodem je podle více než třetiny zaměstnanců nedostatek času na jídlo. Dalšími příčinami jsou omezené možnosti kvalitního stravování v okolí a nedostatečná podpora ze strany zaměstnavatele. Vyplývá to z průzkumu společnosti Up Česká republika.
Češi jsou si nedostatků vědomi
Většina zaměstnanců si je podle průzkumu mezi více než 500 respondenty vědoma, že jejich stravování v práci má své rezervy. Alespoň nějaké nedostatky vnímá 83 % lidí, jen zbylých 17 % by samo sobě dalo ze stravování v práci jedničku. Nejčastěji by se Češi ohodnotili trojkou, a to téměř ve 38 % případů, dalších 16 % by své stravování dokonce ohodnotilo ještě hůř. Známku chvalitebnou by si dalo 29 % lidí.
Chybí čas i klid
Nedostatek peněz považuje za jednu z hlavních překážek v lepším stravování jen 14 % lidí, což může souviset mimo jiné i s rozšířeností papírových a elektronických stravenek. Peníze jsou tak překvapivě v žebříčku až na šestém místě. Nejčastější bariérou v lepším stravování v pracovní době je podle samotných zaměstnanců nedostatek času na jídlo. Zmiňuje ho 38 % dotázaných. Úzce s ním souvisí také klid, ve kterém si Češi mohou oběd vychutnat. Ten chybí pětině zaměstnanců, kteří v průběhu oběda vyřizují služební e-maily nebo pracovní hovory.
„Nejčastější chybou je obědvání přímo na pracovním stole před počítačem. Vyrazit na oběd alespoň občas mimo pracoviště má pozitivní účinek i na vyčištění mysli. Zaměstnavatelé by měli proto vycházet zaměstnancům vstříc a dopřát jim tuto možnost například prodloužením obědové pauzy,“ říká výživová poradkyně Mgr. Linda Nejezchlebová.
Jak je to s kvalitou?
Vedle klidu a času na oběd vidí jako třetí nejčastější problém 21 % zaměstnanců nedostatek možností kvalitního stravování v okolí jejich práce. Podrobnější data ukázala, že přitom nejde o nějaký konkrétní dílčí problém, ale spíš o celkovou úroveň gastronomických zařízení. Přes 90 % Čechů totiž nespatřuje problém v nabídce poledních menu v okolí, v dostupnosti zdravých, vegetariánských či veganských jídel, ani v nedostatku míst, kde lze uplatnit papírové stravenky nebo eStravenky.
Zaměstnavatelé mají rezervy
15 % Čechů uvádí jako překážku v lepším stravování nedostatečnou podporu ze strany zaměstnavatele. Ta může spočívat například ve špatném zázemí pro stravování v rámci pracoviště, v úzké či nekvalitní nabídce firemních kantýn, ale také třeba v nízké nominální hodnotě stravenek nabízených zaměstnancům. 15 % dotázaných dokonce postrádá podle průzkumu jakoukoliv formu podpory stravování od zaměstnavatele.
„Ačkoliv je podpora stravování považována za benefit, ze strany firem by se mělo jednat spíš
o základní péči o zaměstnance,“ říká Petra Prchlíková, ředitelka prodeje společnosti Up Česká republika, a pokračuje: „Kvalitní a pravidelné stravování má vliv na výkon a spokojenost zaměstnanců, a tím i na chod celé firmy. S benefity k tomu určenými je však nutné neustále pracovat, aby plnily svou funkci. To může spočívat v navyšování nominální hodnoty stravenek, přechodu na elektronické stravenky a karty nebo třeba v modernizaci firemní kantýny.“