Restaurace se po více než dvou měsících znovu otevírají svým návštěvníkům, vyhráno ale zdaleka nemají. Následující týdny a měsíce ukážou, jak silně celé odvětví nouzový stav zasáhl. Nejisté budoucnosti restaurací jsou si Češi dobře vědomi, když se o osud svých oblíbených podniků obává 68 % lidí. Oproti tomu jen 11 % lidí si myslí, že restaurace problémy mít nebudou. Vyplývá to z nového průzkumu společnosti Up Česká republika mezi více než 500 respondenty.
Po několika měsících se restaurace mohou opět otevřít svým hostům. Týdny nouzového režimu však znamenaly pro většinu provozoven obrovské propady tržeb a mnohé restaurace se ocitly na samotné hranici existence. O budoucnost svých oblíbených restaurací se i proto bojí 68 % dotázaných Čechů. Přes 40 % lidí se dokonce obává, že některé z těchto restaurací důsledkem nouzového stavu zavřou, nebo budou minimálně nuceny omezit provoz. Jen 11 % lidí je přesvědčeno, že restaurace problémy mít nebudou.
„Podpora restaurací ze strany státu je přesto zcela nedostatečná. Jejich přežití bude proto záležet především na tom, jak rychle se do nich vrátí hosté, jak často budou chodit a kolik budou utrácet. Restaurace nyní potřebují své hosty více než kdy jindy, aby zase mohly nastartovat svůj byznys,“ říká Stéphane Nicoletti, generální ředitel společnosti Up Česká republika.
Možnost posezení chyběla
Nouzový režim naštěstí ukázal, že návštěvy restaurací jsou nedílnou součástí života Čechů a tato možnost jim chyběla. Dvě třetiny Čechů postrádaly během nouzového stavu možnost setkávat se nad dobrým jídlem s rodinou a přáteli, téměř polovině lidí chyběly schůzky v restauracích s kolegy či obchodními partnery. Mít možnost pročistit si v restauraci hlavu o polední pauze pak postrádala třetina zaměstnanců.
Služby restaurací o úroveň výše
Na hodnotě získala díky krizové situaci také samotná konzumace a kvalita pokrmů. Téměř polovina lidí považuje jídlo servírované v restauraci bezprostředně po uvaření za čerstvější, chutnější, a tím i kvalitnější. Jen pětina lidí si myslí, že konzumace bezprostředně po uvaření pokrmu s jeho celkovou kvalitou spíš nesouvisí. Skoro polovina lidí si také uvědomila, že si svůj pokrm při posezení v restauraci lépe vychutná.
Obědy zdarma jako motivace
Výše zmíněná zjištění mohou být předpokladem pro to, že se zákazníci do restaurací vrátí. Otázkou je, jestli a jak se změní jejich počty a útraty. Téměř pětina lidí totiž přiznává, že bude po znovuotevření restaurace navštěvovat méně často než v minulosti. 16 % lidí také omezí v restauracích svou běžnou útratu.
„Právě to, jak často budou lidé v následujících měsících využívat služeb restaurací, bude pro gastro segment klíčové. Proto jsme se rozhodli podpořit návrat hostů do restaurací a v rámci nového věrnostního programu Up Club odměnit časté útraty obědy zdarma,“ říká Stéphane Nicoletti. Každý zákazník, který v jednom z 10 000 restauračních zařízeních akceptujících eStravenku zaplatí 100 Kč, získá 10 bodů. Při nasbírání 100 bodů mu připíše Up ČR na účet eStravenky 100 Kč v podobě kreditu. Prakticky tak získá každý jedenáctý oběd zdarma.