Předpokládaná doba čtení: 2 minuty
Placení bezkontaktní kartou, mobilem a hodinkami je mezi zaměstnanci trend a platbu v hotovosti preferuje už jen 14 % z nich. Tento trend je zřejmý i ve světě zaměstnaneckých benefitů, kde jsou čím dál víc oblíbené platby virtuální kartou.
Barometr zaměstnanců, který realizovala společnost Up Česká republika mezi více než 1000 respondenty tuzemských firem zaregistroval, že většina českých zaměstnanců už upřednostňuje bezkontaktní platby. Jaké další souvislosti průzkum objevil?
Hotovost preferuje už jen minimum zaměstnanců
Pouze pro 14 % respondentů zůstává hotovost nejoblíbenějším způsobem platby a její obliba se snižuje s klesajícím věkem. Placení v hotovosti má výraznější pozici jen u drobných nákupů, například zmrzliny nebo kávy, kde ho preferuje 44 % dotázaných. A také na koupalištích, festivalech a podobných akcích. V ostatních případech jsou upřednostňované platby bezkontaktní kartou či mobilem. U běžného, například týdenního nákupu, preferují bezkontaktní platbu 3⁄4 zaměstnanců, v kině a na sportovištích 60 %, v restauracích pak 2/3 zaměstnanců.
Bezkontaktní trend je vidět i v oblasti pracovních benefitů
Placení bezkontaktní formou je čím dál častější i ve světě benefitů, kde papírové stravenky a volnočasové poukázky nahrazují benefitní karty. Platby s nimi jsou pohodlnější, rychlejší a umožňují mít různé typy benefitů sloučené na jedné multikartě.
Mobil je vždy po ruce
Výhradně mobilem platí 30 % zaměstnanců, nadpoloviční většina dotázaných s ním platí alespoň občas a celkem 70 % by jej k placení využívat chtělo. Největším tahounem je nejmladší generace Z, kde už více než 2/3 dotázaných platí výhradně nebo často právě mobilem.
Zaměstnanci si na placení mobilním telefonem zvykají čím dál tím víc. Zatímco v roce 2020 takto platilo jen zhruba 5 % uživatelů, dnes už je to okolo 30 %.
Nahradí virtuální karty ty fyzické?
K platebním nástrojům se zvolna přidávají hodinky, náramky a prsteny. Nicméně už nyní mobily a dalšími zařízeními platí nejraději 42 % respondentů. Lze očekávat, že plateb bez fyzické karty bude přibývat, což nahrává tzv. virtuálním kartám. Většina zaměstnanců je jim otevřena a zhruba 1/2 je již používá. Největší smysl dává lidem využívání virtuálních karet při úhradě služeb a zboží benefity od zaměstnavatele. Virtuální benefit karty uvedla jako první společnost Up Česká republika letos v květnu a příštím roce je v plánu jejich rozšíření. Jsou totiž ekologické, bezpečné a nehrozí u nich riziko ztráty karty. S virtuální benefitní kartou k produktům eBenefity a eStravenka lze aktuálně platit na 36 000 místech po ČR, a to ve všech obchodech, restauracích, provozovnách a e-shopech, které přijímají fyzické benefit karty Up Česká republika.