Předpokládaná doba čtení: 2 minuty
Péče o zdraví je od dob koronaviru velkou prioritou. Kromě fyzického zdraví se do popředí dostává i zdraví psychické. Zaměstnanci navíc očekávají, že by se na péči o zdraví měli daleko více podílet zaměstnavatelé. Jak ale uspokojit různé potřeby a preference?
Nový průzkum Barometr zaměstnanců, který realizovala společnost Up Česká republika mezi více než 1000 respondenty tuzemských firem, se věnoval i otázkám péče o fyzické a psychické zdraví. Průzkum se zaměřil i na to, jak samotní zaměstnanci hodnotí péči firem o zdraví a jakou péči by sami ocenili.
Zaměstnavatelé zdraví opomíjí
Je logické, že jen zdravý zaměstnanec je schopný podávat očekávaný pracovní výkon a může být motivovaný a loajální. I přesto není péče o zdraví ve firmách příliš rozšířená. Mnoho zaměstnavatelů si myslí, že je to osobní záležitost každého člověka, další firmy nabízí jen drobné benefity, které se ale mohou míjet účinkem, protože nepokrývají potřebu konkrétního zaměstnance. Skutečnou péči zaměstnavatele o tělesné zdraví pociťuje jen 14 % zaměstnanců, v oblasti péče o duševní zdraví je to pak pouhá desetina!
Jak pečovat o zdraví? Je to různé. Zdravou stravu ale chtějí všichni
Jak by si zaměstnanci přáli o své zdraví pečovat? To je různé a záleží to na pohlaví, věku, vzdělání, ale i místě bydliště. Jednotlivé skupiny se v některých oblastech shodují, v jiných se hodně liší. Třeba v Praze mají lidé větší možnosti sportovního vyžití či osobního rozvoje. Vysokoškoláci, kteří zpravidla nepracují manuálně, vyhledávají ve volném čase zase více pohybu. A podobných charakteristik je vícero.
V rámci zkoumání tělesného i duševního zdraví se ale téměř všechny věkové skupiny shodují v tom, že nejdůležitější je zdravé stravování. Právě v této oblasti mají firmy velký prostor dopřát zaměstnancům nejen pravidelnou stravu, což má pozitivní vliv na zdraví, ale také jim zvýšit kupní sílu efektivněji, než kdyby stejnou částku získali jen v rámci mzdy. S příspěvky na stravování ale pracuje efektivně jen málo firem. Přitom zájem je opravdu velký.
Podpora by měla být individualizovaná
U podpory zdraví existují v preferencích různých skupin zaměstnanců velké rozdíly. Například o lázně, wellness a ozdravné pobyty má největší zájem věková skupina 54–65 let. S věkem roste i zájem o vycházky a naopak klesá zájem o skupinové sporty.
Zajímavé jsou také rozdíly v péči o duševní zdraví. Např. vycházky jsou balzámem pro duši spíše pro ženy. Pro ty je také důležitější kontakt s přáteli a častěji své duševní potíže konzultují s odborníky. V některých oblastech zase převažují vysokoškoláci. Ti se více snaží např. dostatečně spát, rozvíjet vztahy v rodině a více se odreagovávají fyzickou námahou.
Jak to vše ale sjednotit? To, co chce a potřebuje každý jedinec pro své zdraví udělat, je velmi individuální. A je nutné na to myslet, aby se podpora firem nemíjela účinky. Ideálním řešením je dopřát pracovníkům takové benefity, ze kterých si budou moct svobodně vybrat. Jako ideální volba se proto ukazují zaměstnanecké benefity eBenefity a eStravenka.