Předpokládaná doba čtení: 2 minuty
Pro spoustu českých zaměstnanců je práce při nemoci běžná věc a nejčastějším důvodem jsou peníze. Protože práce v nemoci není optimální pro firmy ani pro zaměstnance samotné, mohou zaměstnavatelé pomoct cílenými zaměstnaneckými benefity.
Jen zhruba 1 ze 30 zaměstnanců se ještě nedostal do situace, aby musel během nemoci pracovat. Častější je spíše opak. Pro 44 % zaměstnanců je práce při nemoci běžná praxe. Více to přitom platí pro ženy a mladší generace Y a Z. Sice to může vypadat, že za vším stojí angažovanost a pracovitost zaměstnanců, ale velký důvod k jásání to pro firmy není. Je prokázáno, že zdravotní stav má na pracovní výkon vliv. Firmy ale chtějí mít hlavně zdravé zaměstnance, ne nemocné, kteří pracují se zhoršeným výkonem.
Peníze bohužel vítězí nad zdravím
Nejčastějším důvodem práce během nemoci paradoxně nejsou přehnané nároky firem, ale finance. Téměř třetina zaměstnanců je totiž zcela závislá na plném příjmu a nemocenskou si jednoduše nemohou dovolit. Nejvýraznější je tento důvod u manuálních profesích, ale zanedbatelný není napříč celou zaměstnaneckou populací.
Druhým nejčastějším důvodem je charakter práce, který to umožňuje. Obvykle se proto práce při nemoci dotýká kancelářských profesí s možností pracovat z domova jen s využitím počítače a telefonu. Třetím nejčastějším důvodem se ukázala nízká míra zastupitelnosti. Práce zkrátka nepočká a nikdo jiný ji neudělá. Toto je nejčastější důvod mezi TOP manažery, ale také mezi zaměstnanci ve školství.
Zdraví má na práci vliv a důležitá je prevence
Podle průzkumu si více než polovina zaměstnanců myslí, že má jejich fyzický i psychický zdravotní stav vliv na pracovní výkon. 30 % zaměstnanců uvedlo, že za jejich horším pracovním výkonem stojí právě zhoršené zdraví. Naopak podle čtvrtiny dotázaných má dobré zdraví na jejich pracovní výkon pozitivní vliv.
Cílem zaměstnavatelů by měl být hlavně zdravý zaměstnanec, proto si daleko větší pozornost zaslouží prevence. Ta může zahrnovat široké spektrum podpory od sportu, relaxace a zdravého stravování až po péči o firemní kulturu a vztahy na pracovišti.
Firmy mohou přispět třeba zaměstnaneckými benefity
Jak mohou pomoct firmy? V tomto případě jsou nejlepší opatření, která podpoří jak zdraví zaměstnanců, tak i jejich kupní sílu. Nejčastěji jde o cílené příspěvky na stravování nebo volnočasové benefity, jako jsou např. eStravenka a eBenefity.