Předpokládaná doba čtení: 2 minuty
Vztah k umělé inteligenci se napříč různými společenskými skupinami liší. AI barometr ukázal, že ho vítají spíše HR profesionálové, muži a nejmladší generace Z. Opatrnější jsou pak zaměstnanci, ženy a generace boomers.
Zajímá vás, jak můžete svým zaměstnancům pomoci i vy, ale nevíte si s nastavením benefitů rady? Jsme tu pro vás.
Nový Barometr zaměstnanců, který realizovala společnost Up Česká republika, se zaměřil i na „žhavé“ téma umělé inteligence (AI). Ta se totiž stává neodmyslitelnou součástí mnoha oblastí života. Výzkum se zajímal, jak vnímají AI nástroje ve firmách čeští HR profesionálové a pracovníci. Dotazoval se 1 050 zaměstnanců a 29 personalistů z tuzemských firem.
K umělé inteligenci se více kloní HR profesionálové
Pozitivní a otevřený postoj k trendům a nástrojům umělé inteligence převládá spíše u personalistů. Využívání AI se jich nebrání 45 %, oproti 22 % zaměstnanců.
V rámci neutrálního a spíše opatrného postoje pak naopak vedou zaměstnanci. 32 % z nich se umělé inteligenci sice nebrání, ale ani ji nijak nevyhledává.
Ženy mají k AI nástrojům zdrženlivější postoj
Zajímavé je také srovnání postojů, které k umělé inteligenci zaujímají ženy a muži. Téměř čtvrtina žen (24 %) souzní spíše s „opatrným“ postojem k AI. Umělá inteligence jim přijde možná sice zajímavá, ale z jejího využívání mají spíše obavy. Mužů je v této kategorii jen 15 %.
Pouze 6 % žen má k nástrojům umělé inteligence vyloženě pozitivní vztah, těší se na její zavádění do praxe a rády a často využívají nejrůznější AI prvky. O umělou inteligenci se pak vůbec nezajímá 10 % žen.
Ve zdrženlivějším postoji žen k AI se může odrážet mnoho vlivů a kulturních a společenských faktorů, zřejmě i stereotypy a určitá míra „genderové předpojatosti“.
Komu bude potřeba věnovat při implementaci AI více času?
Rozdíly v přístupu k umělé inteligenci jsou i mezi generacemi. Nejvíce vše okolo AI vítá nejmladší generace Z (narozená po roce 1996). Je to logické, tato generace mezi chytrými telefony a jinými technologiemi vyrůstala. Generace Z také může firmám významně pomoct v tom, aby ostatní zaměstnanci AI přijali a pochopili její výhody.
Generace X (narození mezi 1965 až 1979) a generace Y (tzv. „mileniálové“ narození mezi 1980 až 1995) jsou na tom v rámci postojů k AI přibližně stejně. Neutrální postoj zaujímá 32 % z nich, lehce pozitivněji vše vnímá spíše generace Y.
Nejméně pozitivně pak umělou inteligenci vnímají tzv. boomers (narození mezi 19946 až 1964). Ti budou potřebovat nejvíce času k tomu, aby AI nástroje přijali, pochopili a nebáli se jich.
A jak jste na tom vy? Potvrzuje výzkum Barometr zaměstnanců i váš postoj k umělé inteligenci?