Benefity a odměňování podle pyramidy péče o zaměstnance

Novinky

Předpokládaná doba čtení: 2 minuty


Doba je složitá, inflace rekordní, stejně jako ztráta kupní síly zaměstnanců. Firmám chybí lidé a navyšování mezd není bezedné. Jak z toho ven? Klíčem je správně nastavený mix odměňování a zaměstnaneckých benefitů, včetně moderních digitálních nástrojů.

Zajímá vás, jak můžete svým zaměstnancům pomoci i vy, ale nevíte si s nastavením benefitů rady? Jsme tu pro vás.

pochvala v kanceláři

Až 30 % českých zaměstnanců se obává nedostatečné výše své mzdy. Tak to alespoň ukazuje průzkum Barometr zaměstnanců, který realizovala společnost Up Česká republika mezi více než 1000 zaměstnanců z českých firem. Ti se dále obávají vyššího stresu, tlaku a možného zhoršení pracovní atmosféry.

Jak na odměňování a firemní benefity ve složité době?

Doba je těžká, inflace rekordní, zaměstnanci ztrácí kupní sílu a mnohdy narůstá i jejich nespokojenost v práci. Zaměstnavatelé se potýkají s nedostatkem kvalitních lidí, ale mnohdy jsou na hranici svých mzdových možností.

Vsaďte na odměňování podle pyramidy péče o zaměstnance, eStravenku a eBenefity

Odměňování, benefity a péče o zaměstnance jsou obzvlášť dnes náročnou disciplínou. Kde ale začít? Budoucnost firem tkví v komplexním přístupu k zaměstnancům a ve správně nastaveném mixu odměňování. Ten má v sobě mít prvky zdravé firemní kultury, ale i používání moderních digitálních nástrojů, které zaměstnance baví a pro manažery jsou nezbytným pomocníkem. Takové nástroje nabízí například platforma Můj Up, kde lze využít např. online bleskové ankety, pochvaly a spoustu dalších užitečných funkcí.

Chybou je, že se v odměňování zaměstnavatelé často zaměřují jen na jednu oblast. Funkční model ukazuje pyramida péče o zaměstnance, která je inspirována známou Maslowovou pyramidou lidských potřeb. Pyramida může být vodítkem, kde s péčí o zaměstnance začít, jak postupovat a na co nezapomenout.

pyramida péče o zaměstnance

Nejdůležitější jsou firemní kultura, komunikace a peníze

Základem pracovního zázemí je zdravá firemní kultura a dobře nastavená komunikace mezi nadřízenými i kolegy. S tím souvisí i pravidelné zjišťování spokojenosti a potřeb zaměstnanců, např. pomocí anket. To je důležité i pro samotné zaměstnance. Více jak 80 % lidí si myslí, že by zaměstnavatel měl pečovat o firemní kulturu, vztahy a zajímat o názory pracovníků.

Na druhém místě se nachází finance. Je logické, že částka na výplatní pásce je obzvlášť dnes důležitá. Zároveň to ale neznamená, že penězi má zaměstnavatel hotovo. Jejich efekt je krátkodobý a na růst výplaty se rychle zapomíná. Dostanou-li zaměstnanci přidáno, jen málokdo si na to po třech měsících vzpomene.

Stravování zaměstnanců a volnočasové benefity

Další příčku pyramidy obsadila podpora pravidelného stravování zaměstnanců, kterou oceňuje 90 % dotázaných. Pravidelné obědy jsou výrazným benefitem i pro zaměstnavatele, přispívají totiž ke zdraví zaměstnanců a umožní jim na chvíli „vypnout“ v příjemné společnost kolegů. Příspěvky na stravování také zvyšují kupní sílu pracovníků víc, než kdyby stejnou částku dostali v rámci mzdy či platu. Daňová uznatelnost stravenek i eStravenky je navíc i v letošním roce zachovaná.

Pro zaměstnance je důležitý i well-being a podpora relaxace. V době, kdy zaměstnanci omezují výdaje na volnočasových aktivitách, může tlak na výkon vyústit až v deprese či vyhoření. Pro firmy to pak může znamenat např. vysokou fluktuaci. Podporu zdraví ve formě pracovních benefitů na sport, kulturu, psychoterapeuta či nákup vitamínů by ocenilo 88 % dotázaných.

Chválit, děkovat a oceňovat

Zaměstnancům v neposlední řadě schází i pochvala, poděkování a ocenění, které mají výrazný a dlouhodobý dopad zejména na motivaci a angažovanost. Důležité jsou i ostatní bonusy, jako např. podpora finančních produktů, služební telefon či příspěvek na dopravu. Jakékoli další možné benefity pro zaměstnance budou vždy jen konkurenční výhodou na trhu práce.


Potřebuji poradit s nastavením benefitů

    Odesláním údajů nám umožňujete zpracování Vašich osobních údajů za účelem vyřízení Vaší žádosti. Více informací, včetně informací o Vašich právech naleznete na stránce Ochrana osobních údajů.

    Ruben Vančo

    Autor

    Ruben Vančo Marketing Manager

    otec dvou dcer, zastánce výkonnostního marketingu, zrychlující se půlmaratonec, amatérský milovník malých scén, fanoušek elektro swingu, kávový hedonista, veselý cyklista, užaslý pozorovatel…