Jak na efektivní začlenění nových zaměstnanců už od první minuty

Novinky

Předpokládaná doba čtení: 4 minuty

Sehnat kvalitního zaměstnance je dnes skutečný problém. Jen ho nalézt na napnutém pracovním trhu, trvá průměrně až 8 měsíců. Je proto zásadní udělat maximum pro to, aby jeho první den u vás ve firmě nebyl zároveň posledním. S našimi tipy to jistě zvládnete na jedničku. A může to být i zábava – pro nováčka i pro jeho okolí.

začlenění nových zaměstnanců

Onboardingová esa pro začlenění nových zaměstnanců první den


Smyslem onboardingového manuálu je pomoci začlenit nováčky do týmu, minimalizovat stres a vytvořit co nejlepší první dojem. Čím lepší první dojem, tím menší je pravděpodobnost, že vám nový kolega po zaučení „frnkne“.

OSOBNÍ MEET-UP S ČLENY TÝMU

Asi nejhorší, co se může stát, je překvapení v očích současných zaměstnanců, když na pracoviště přivedete nového kolegu. Z jeho pohledu to svědčí o nedostatku zájmu. Vašeho zájmu o jeho začlenění. Je tedy nezbytné, abyste nového člověka všem osobně představili. Náš tip: Uspořádejte neformální týmový oběd. Nad talířem něčeho dobrého se lidé včetně introvertů přirozeně otevřou a najdou k sobě cestu.

VYUŽIJTE ZKUŠENÉHO MENTORA (alias ,,buddyho“)

Tohle zdaleka neplatí jen pro vyšší a/nebo manažerské pozice. Zkušený kolega nováčka zasvětí do náplně a postupů práce. A přihodí i znalosti o tom, kdy a kam se chodí po práci na drink, jaké má kdo zajímavé koníčky nebo který den v týdnu dělají v kantýně neodolatelné karbanátky.

PŘEDSTAVTE MOŽNOSTI DALŠÍHO PROFESNÍHO A KARIÉRNÍHO RŮSTU

Pokud vnímáte nábor nováčka jako začátek dlouhodobého pracovního vztahu, dejte mu to jasně najevo. A nejlépe tak, že mu v živých barvách předestřete vzrušující kariérní možnosti, které vaše firma schopným lidem nabízí. Snížíte tak jejich „ochotu“ se s vámi po čase rozloučit… a zamířit někam, kde jim kariérní růst slíbí. A kde tedy ucítí možnost pracovního rozvoje.


ZDŮRAZNĚTE MOŽNOSTI SEBERZOVOJE A VZDĚLÁVÁNÍ

Pokud máte e-learningové a další tréninkové programy pro zvyšování kvalifikace, určitě to novým kolegům „prodejte“. A pokud tyto programy outsourcujete nebo jejich výběr necháváte na samotných zaměstnancích, připomeňte, že s jejich placením pomůže výhodná karta eBenefity.

TOUR DE OFFICE

Ano, půjdete se projít. Kromě pracoviště nováčky proveďte i dalšími relevantními prostorami, a představte ho lidem, s nimiž bude v pracovní součinnosti. Nový zaměstnanec si tak sám sebe lépe představí na pracovním místě a bude vědět, na koho se v případě potřeby může obrátit. 

Se začleněním pomůžou kvalitní benefity


Stále více zaměstnanců při výběru firmy klade důraz na benefitní systém. Tak toho využijte a nabídněte jim vždy o něco více výhod, než konkurence – třeba v motivační platformě Můj Up. Zaměstnavateli přinášejí právě tyto benefity značné daňové zvýhodnění, spokojenost je pak na obou stranách.

Dobrá atmosféra ve firmě snižuje fluktuaci

V aplikaci Můj Up je celá řada modulů pro rozvoj vstřícné, spokojené a přátelské atmosféry ve firmě. Nejoblíbenější jsou z dlouhodobého hlediska tyto:

  • Profily zaměstnanců slouží pro lepší vzájemné poznávání
  • Pozvání na oběd umožňuje neformální setkávání nad společným jídlem
  • Přes Pochvaly může kdokoli poslat adresnou pochvalu, buď veřejnou či neveřejnou
  • Na Bazaru si zaměstnanci mezi sebou prodávají či přenechávají vyřazené věci
  • Zeptejte se zaměstnavatele umožňuje přímou komunikaci mezi všemi „patry“ firmy a hodí se pro otevírání citlivých témat
  • Měření spokojenosti a Ankety vám zase přinesou přesný a okamžitý přehled o náladě ve firmě a přáních zaměstnanců

Tyto užitečné moduly na denní bázi využívají zaměstnavatelé, manažeři i řadoví zaměstnanci. Výsledky se dostavují obvykle už v řádu dní. Proto doporučujeme komunikovat při onboardingu i výše uvedené výhody některého z balíčků Můj Up.

Dobrá firemní atmosféra zvyšuje produktivitu a loajalitu, což snižuje fluktuaci. Vy tak ušetříte mnoho času i peněz za nábor, kterým byste museli doplnit stavy. Jestli onboarding nového zaměstnance vezmete za správný konec hned od prvního dne, troufáme si tvrdit, že nábor bude už brzy tvořit čím dál menší část vaší HR agendy.

Ruben Vančo

Autor

Ruben Vančo Marketing Manager

otec dvou dcer, zastánce výkonnostního marketingu, zrychlující se půlmaratonec, amatérský milovník malých scén, fanoušek elektro swingu, kávový hedonista, veselý cyklista, užaslý pozorovatel…