Předpokládaná doba čtení: 4 minuty
Zaměstnavatelé, vlnu žádostí o zvýšení platu můžete očekávat za tři, dva, jedna… Podle našeho průzkumu vás přes 50 % zaměstnanců už brzy chystá požádat o přidání peněz. Aby ne, rekordní pokles reálných mezd a bobtnající inflace jim jinou možnost nedávají. Vy si ale možná nemůžete dovolit platy zvednout. Pak riskujete, že nespokojení lidé odejdou. A možná i něco mnohem horšího.
Zoufalí lidé dělají zoufalé věci
Podle Barometru zaměstnanců jen 5 % z nich věří, že jim zaměstnavatel se žádostí o navýšení peněz vyhoví. Zato více než polovina naopak očekává opak. A už se na to připravují. Co mají v plánu? Nejčastěji se začnou poohlížet po nové práci, anebo rovnou půjdou „o dům dál“. Toto radikální řešení ale zvolí jen něco málo přes 10 % lidí.
Nenechte si firmu rozložit zevnitř
Nespokojenost a pocit nedocenění zaměstnanců je jako tiše tikající bomba. Anebo jako kyselina, která vaši dosud plně funkční firmu rozleptá zevnitř. Ještě horší (a častější) reakcí než podání výpovědi totiž je, že lidé u vás sice zůstanou, ale zároveň si začne hledat jiné místo. Samozřejmě tajně.
Takových bude přes 25 %. Dalších 18 % také zůstane, ale negativní výsledek vyjednávání o mzdě se projeví na jejich angažovanosti, loajalitě i výkonu.
Proč je právě teď klíčová loajalita a angažovanost zaměstnanců
A to už jde pěkně velká skupina zaměstnanců, kteří nebudou loajální, nebudou se ve firmě angažovat, budou nespokojeni a demotivováni. Ztratí výkonnost, úsměv, ochotu a vstřícnost. To pocítí nejen jejich kolegové, ale i klienti vaší firmy.
„Krvácet“ budete zejména, stane-li se tak u zaměstnanců v „první linii“ (přepážky, recepce, pokladny, obchodní zástupci, prodejci a tak dále). I když uvnitř vaší firmy vše funguje jako na drátkách, jediná špatná zákaznická zkušenost toto vše vše hravě přebije.
Z dob covidové krize víme, že právě loajalita, angažovanost a spokojenost jsou pro přežití firmy v jakékoli krizi naprosto klíčové. Proto byste je jako zaměstnavatelé měli podporovat. Otázka za milion zní: „Jak?“
Zaměřte se na okamžitou pomoc
Momentálně je mezi zaměstnanci nejžádanější pomoc, která dovede rychle a účinně ulevit rodinnému rozpočtu. A nemusí se jednat hned o několik tisícovek navíc k výplatě – kromě peněz může jít třeba o navýšení benefitů nebo o vyšší účelové příspěvky.
V tom případě máte v ruce hned několik způsobů efektivní pomoci, kterou si jako firma můžete odečíst z daňového základu:
- V případě stravování můžete snadno a doslova „přes noc“ navýšit hodnotu papírové stravenky či eStravenky
- U dopravy může lidem poskytnout například o účelový příspěvek na pohonné hmoty nebo služební auto pro soukromé účely
- Žádaná bude čím dál více také finanční podpora práce na home-office
- Stejně tak mezi zaměstnanci výrazně roste popularita slev a cash back programů
Možností tedy máte celou řadu. V té souvislosti ještě dodáme, že s podporou vzdělávání nebo příspěvkem na očkováním proti covidu naopak pravděpodobně nezabodujete.
S aplikací Můj Up pomáháte cíleně a ihned
Pokud potřebujete poradit, jak nejlépe pomoci zaměstnancům v nejisté době, ozvěte se nám. Anebo si ve firmě stáhněte bezplatnou aplikaci Můj Up. Vy nebo vaše HR oddělení v ní můžete zaměstnancům distribuovat příspěvky na stravování, zaměstnanecké benefity, slevy a cashbacky a další přilepšení. Na pár kliknutí, cíleně a s ohledem na jejich potřeby (přímo v aplikaci se můžete zaměstnanců zeptat, kterou formu pomoci by každý z nich ocenil nejvíce).
Kromě toho, že kromě daní si ušetříte i spoustu papírování, vyšlete mezi své lidi důležitý signál. A to že i v bouřlivých časech vám na nich záleží a děláte vše, co je ve vašich silách, abyste jim pomohli.
S lidmi, kteří vám důvěřují a cítí se vyslyšeni, pak překonáte i tu nejhorší krizi.
Držíme vám palce!