Pandemie je, doufejme, za námi. Přes všechny negativní efekty měla i některé pozitivní. Urychlila se digitalizace mnoha procesů a vyvinuly se nové nástroje, které umožňují efektivnější práci na dálku. I proto se na stole ocitá citlivá otázka: vyžadovat 100% fyzický návrat do práce, nebo nechat možnost home office?
Dva roky prázdnin? Jak pro koho…
Home office byl v době pandemie nutným standardem mnoha kancelářských povolání. Z dat vyplývá, že práce z domova byla velmi náročná nejen na psychiku zaměstnanců, ale i na jejich správné vedení nadřízenými.
Manažeři v mnoha firmách nyní opět vyžadují, aby se častěji chodilo do kanceláří. Argumentují tím, že mnoho zaměstnanců ztratilo kontakt s kolegy.
V mnoha případech to skutečně dává smysl:
- činnosti jako zahájení či ukončení projektu, nábor nového člena týmu, stavění nových týmů nebo schůzky s klíčovými partnery a klienty je lepší uskutečňovat za fyzické přítomnosti všech zúčastněných
- pro 38 % zaměstnanců je těžší být produktivní při práci z domova
- až 52 % zaměstnanců chybí osobní kontakt s kolegy
Je ale opravdu nutné „nahnat“ všechny zaměstnance zpět do kanceláře?
Hybridní práce jako šalamounské řešení
Řešením může být hybridní pracovní model – několik dní v týdnu se pracuje z domova, zbytek z kanceláře. Jako vše se ale i tohle „musí umět“. Hybridní práce je o nových postupech a přístupech, na které je nutné si zvyknout.
Efektivní hybridní kultura pracoviště by měla umožňovat lidem pracovat v různou dobu, odkudkoli a v individuálním tempu. Dobrý manažer by proto měl umět rozdělit práci na úkoly, které mohou zaměstnanci provádět a rozhodovat samostatně, aniž k tomu potřebují další kolegy (fyzicky nebo online), a na týmovou spolupráci v reálném čase.
Střídává práce může mít vliv na psychický stav zaměstnance a vztahy mezi kolegy. Jak ale vychází z čísel, hybridní pracovní model svědčí psychice i produktivitě větší části zaměstnanců.
Průzkum agentury IPSOS pro WEF provedený na vzorku 12 500 respondentů z 29 zemí zjistil toto:
- Zaměstnanci chtějí v průměru pracovat z domova 2,5 dne v týdnu, zbytek pak z kanceláře (jeden týden 3 a druhý týden 2 dny z domova)
- 66 % zaměstnanců si chce zachovat flexibilní pracovní dobu a možnost pracovat i mimo pracoviště i po konci pandemie
- Stejný počet zaměstnanců (66 %) je připraveno ze současné práce odejít, pokud jim manažer nařídí návrat do práce na 5 dní v týdnu
- Efektivnější time-management (bez nutnosti dojíždění) ušetří v průměru hodinu denně, a samozřejmě i náklady na dopravu
- Variabilní pracovní doba je hitem zejména mezi rodiči menších dětí (z pochopitelných důvodů)
Sejde z očí, sejde z mysli? S Můj Up se to nestane.
Zároveň ovšem velmi dobře chápeme, že zaměstnavatelé chtějí a potřebují být v kontaktu se zaměstnanci. A stejně tak zaměstnanci mezi sebou – ten „obyčejný“ lidský kontakt je pro mnoho z nich zcela zásadní, jak také ukázala zkušenost pandemie.
Tyto potřeby obou stran při práci v hybridním režimu však snadno naplníte za pomoci digitálních technologií.
Jistěže máme na mysli aplikaci Můj Up. Dokážete toho s ní opravdu hodně:
- Díky funkcionalitě Můj zaměstnavatel můžete sdílet důležité novinky o všem důležitém, co se ve firmě děje. Všichni tak zůstanou „v obraze“ – a nikdo si nebude připadat odstrčený, i když zrovna pracuje z domova.
- Přímo v Můj Up můžete díky Pochvalám zaměstnance virtuálně poplácat po zádech a tím je účinně motivovat, i když jsou od vás třeba desítky kilometrů daleko. Vedlejším vítaným efektem je i ujištění, že jsou stále plnohodnotnou součástí týmu, že s nimi počítáte, že na jejich práci záleží.
- Velmi oceňovaný je v Můj Up Pozvání na oběd s kolegy. Funguje tak, že šéf nebo řadový člen týmu vybere restauraci, kam sezve všechny kolegy. Společné jídlo tváří v tvář udělá pro týmovou soudržnost mnohem víc, než dlouhé porady (off-line i on-line).
Aplikaci Můj Up jsme během pandemie „vymazlili“ přesně pro účely efektivní práce a komunikace napříč firmou, i když se nepotkáte tváří v tvář. Tak proč ji nevyzkoušet třeba už dnes?