Předpokládaná doba čtení: 4 minuty
Nikoho nepřekvapí, že hlavním tématem celé společnosti je už dva roky trvající koronavirová krize. Důvod, proč je téma stále aktuální, tak je jeho širokost a komplexnost. Dnes už to není jen o samotné koronakrizi, ale i o rozdílných názorech na očkování, nutných zdravotních opatřeních, povinných izolacích a hybridních způsobech pracovních režimů. Pokud trochu ustoupíme, tak i laik pozná, že ani jedno z témat nemá pozitivní obsah a dá se proto čekat, že je lidé nebudou vnímat s úsměvy na tvářích.
Covid v číslech
Podrobili jsme koronavirové očkování menšímu vyšetřování, abychom zjistili, jak zaměstnanci ve firmách prožívají celkové dění. Barometr zaměstnanců ukázal, že 54 % lidí pracujících ve firmách vnímá, že právě toto téma jejich pracovní kolektiv v současnosti rozděluje a vyvolává spory. Naproti tomu stojí pouze 25 % šťastlivců, kteří uvedli, že téma očkování jejich firmu naopak spojuje a v pracovním kolektivu se na něm shodnou.
Jak jsme ale řekli na začátku. Koronavirová krize je velmi komplexní, a proto názorové rozdělení nevzniká jen u očkování, ale i u pohledu na proticovidová nařízení. Lidé často zapomínají, že firmy musí z nařízení vlády zavádět různá opatření, aby chránili své lidi. V tomto případě jsou tábory zaměstnanců vyrovnané. 40 % přiznává, že jde o problematickou oblast, která firmu a její kolektiv rozděluje. Druhá skupina se shodnými 40 % naopak tvrdí, že se na této problematice bez problému shodnou.
Peníze a politika až na druhém místě
V Barometru hodnocení se na druhém místě umístila spravedlnost finančního ohodnocení napříč firmou. Tato problematika názorově rozděluje 41 % Čechů. Bronzový stupínek pak patří politice, kterou za zdroj neshod považuje také 41 % zaměstnanců.
Když o něčem nemluvíme, tak to neznamená, že to neexistuje
Předešlá témata jsou samozřejmě vážná, ale vážnější jsou kolikrát ty věci, o kterých se nemluví. A nejsou to jen samotná tabu témata jako je sexuální orientace, nebo tolerance k “odlišnostem”, ale i různé pohledy jednotlivců. Až 13 % zaměstnanců se bojí, že svým názorem naštve nadřízeného a téměř stejný počet má dokonce strach ze ztráty práce. Naštěstí už existují značky, které si vše uvědomují a skrze svou firemní politiku o těchto věcech mluví. Mezi hlavní průkopníky patří Tesco, Vodafone, SAP Group, Microsoft a další. Na druhém a třetím místě se shodným výsledkem 15 % se umístilo téma genderové rovnosti a téma sociálních, etnických nebo národnostních rozdílů.
Po těchto zjištěních je dobré trochu ustoupit a na vše se podívat více ze široka. Vznikne tak prostor k tomu, abychom viděli, že zmíněná diverzita alias odlišnost je přitom nedoceněná výhoda. Originální a jedinečné přístupy k zadání a úkolům mohou totiž firmu dostat na vyšší úroveň a celkově i přispět ke zdravějšímu pracovnímu prostředí.
Smysl pro humor je pro všechny
Abychom nebyli jen negativní, tak jsme se v průzkumu podívali na to, co naopak zaměstnance spojuje. Až 60 % respondentů uvedlo, že spojení s ostatními zaměstnanci nachází v humoru. Díky tomu lze humor označit jako nástroj stmelující kolektiv. Dalšími tématy, která zaměstnanci často sdílí jsou smysl práce, poslání firmy a kolektivita. Tato zjištění jsou nesmírně důležitá pro manažery, kteří se starají o spokojenost svých lidí. Výsledky jasně ukazují, že vnitrofiremní vztahy jsou velmi důležité a přispívají k vysoké motivaci. I proto jsou čím dál častěji využívány benefity jako je virtuální pochvala kolegů nebo pozvání kolegů na společný oběd, které podporují soudržnost a týmovou atmosféru. Ještě chvíli se zdržíme u pochval, protože i ty byly jedním z témat Barometru. Až 45 % zaměstnanců by bylo rádo, kdyby je jejich nadřízený chválil častěji. Důvodem je vnímaná hodnota pochvaly, která kolikrát převyšuje tu materiální a má mnohem výraznější a dlouhodobější dopad.
Zkuste se proto sami zamyslet nad tímto tématem a zhodnoťte své jednání vůči okolí. Barometr dále ukázal, že čím větší firma a vyšší pozice, tím méně v ní šéfové chválí. To jasně dokazuje, že prostor pro změnu tu je a stačí ji jen otevřít dveře.