8 z 10 Čechů už platí nejraději bezkontaktně

Tiskové zprávy

Předpokládaná doba čtení: 3 minuty

Placení bezkontaktní kartou, mobilním telefonem nebo hodinkami je jednoznačně nejpreferovanějším způsobem úhrady zboží a služeb mezi českými zaměstnanci. Platbu v hotovosti preferuje už jen 14 % z nich. 7 z 10 zaměstnanců už také využívá nebo by chtělo k placení využívat mobilní telefon. Ten je nejoblíbenější u plateb za běžné nákupy a za útraty v restauracích, stejně jako u plateb v kině či ve sportovních zařízeních. Vyplývá to z aktuálního Barometru zaměstnanců společnosti Up Česká republika mezi více než 1 000 zaměstnanci tuzemských firem a organizací ve věku od 18 do 65 let.

Pouze pro 14 % respondentů zůstává hotovost nejoblíbenějším způsobem platby. Ústup této formy placení potvrzuje i nepřekvapivý fakt, že jeho obliba se snižuje s klesajícím věkem. Výraznější pozici si hotovost drží prakticky už jen u drobných nákupů, například zmrzliny nebo kávy, kde ji preferuje 44 % dotázaných Čechů. A také při placení na koupalištích nebo hudebních festivalech a podobných akcích.

V ostatních případech už jednoznačně dominují platby bezkontaktní kartou či rovnou mobilním telefonem. Při platbě za běžný, například týdenní nákup preferují bezkontaktní platbu dokonce 3⁄4 zaměstnanců. Při útratách v kině či ve sportovních zařízeních je to zhruba 6 z 10 dotázaných a při platbě v restauraci volí bezkontaktní způsob úhrady 2/3 zaměstnanců.

„Trend přesunu k bezkontaktním platbám je evidentní i ve světě benefitů, kde papírové stravenky a volnočasové poukázky ve většině případů už nahradily benefitní karty, s nimiž jsou platby výrazně pohodlnější i rychlejší, a zároveň umožňují mít různé tipy benefitů sloučené na jedné multikartě,“ říká Stéphane Nicoletti, ředitel HRtech společnosti Up Česká republika.

„Zákazníci vždy dávají přednost tomu, co je pro ně nejpohodlnější a zároveň nejbezpečnější – a pokud jde o placení, tak přesně to splňují bezhotovostní platby. Trendem současnosti je pak tzv. tokenizace, kdy se nahrazuje číslo platební karty náhodně vytvořeným kódem. Při platbě se tak skutečné číslo karty nikam neposílá a zůstává uloženo ve vysoce zabezpečených centrech společnosti Mastercard. V praxi jde o nahrání platební karty do mobilního telefonu, hodinek nebo třeba platebního prstenu, ale tato technologie se využívá i při placení online pro zvýšení pohodlí a bezpečnosti transakcí,“ doplňuje Jana Lvová, ředitelka společnosti Mastercard pro Českou republiku a Slovensko.

Mobil vždy po ruce

Mobilní telefon už zcela výhradně používá k placení 30 % zaměstnanců. Nadpoloviční většina respondentů mobilem platí alespoň občas a celkem 7 z 10 dotázaných by jej k placení využívat chtělo. I zde je evidentním tahounem nejmladší část ekonomicky aktivní populace. V generaci Z už více než 2/3 zaměstnaných lidí platí výhradně nebo často právě mobilním telefonem.

„Zaměstnanci si na placení mobilním telefonem zvykají čím dál tím víc. Zatímco v roce 2020, když jsme zavedli u našich benefitních karet možnost platit pomocí Google Pay nebo Apple Pay, takto platilo zhruba 5 % uživatelů, dnes už je to okolo 30 %,“ říká Věra Smolíková, ředitelka IT a strategického marketingu ve společnosti Up Česká republika.  

Platí se i prsteny a náramky

Zatím spíše pozvolna se přidávají další nositelná zařízení, jako jsou hodinky, náramky nebo prsteny, kterými lze také platit. Nicméně už nyní mobilními telefony a těmito dalšími zařízeními platí v souhrnu nejraději 42 % respondentů, v generaci Z dokonce 2/3 ekonomicky aktivních Čechů. Lze proto očekávat, že platby bez přítomnosti fyzické karty budou stále přibývat, což nahrává rozšiřování tzv. virtuálních platebních a benefitních karet, které umožňují platit mobilem a dalšími zařízeními, aniž by bylo nutné vyrobit fyzickou plastovou kartu.

Většina oslovených zaměstnanců je platbám virtuálními kartami otevřena a zhruba polovina je již v nějaké frekvenci používá. Ještě větší smysl než u běžných plateb dává lidem využívání virtuálních karet při úhradě služeb a zboží skrze benefity od zaměstnavatele. Pro tento účel jsou určeny virtuální benefitní karty a první takovou uvedla na trh společnost Up Česká republika letos v květnu. 

„V příštím roce očekáváme další rozšiřování virtuálních benefitních karet. Kromě ekologické stránky jsou totiž bezpečné jak při platbách „v terénu“, tak i připlacení na internetu. Navíc u nich nehrozí riziko ztráty karty,“ říká Věra Smolíková ze společnosti Up Česká republika a dodává: „S naší virtuální benefitní kartou lze aktuálně platit na 36 000 místech po celé ČR, a to ve všech obchodech, restauracích, provozovnách a e-shopech, které akceptují i naše fyzické benefitní karty.“   

Obrazek4

Ruben Vančo

Autor

Ruben Vančo Marketing Manager

otec dvou dcer, zastánce výkonnostního marketingu, zrychlující se půlmaratonec, amatérský milovník malých scén, fanoušek elektro swingu, kávový hedonista, veselý cyklista, užaslý pozorovatel…