Předpokládaná doba čtení: 3 minuty
Placení bezkontaktní kartou, mobilním telefonem nebo hodinkami je jednoznačně nejpreferovanějším způsobem úhrady zboží a služeb mezi českými zaměstnanci. Platbu v hotovosti preferuje už jen 14 % z nich. 7 z 10 zaměstnanců už také využívá nebo by chtělo k placení využívat mobilní telefon. Ten je nejoblíbenější u plateb za běžné nákupy a za útraty v restauracích, stejně jako u plateb v kině či ve sportovních zařízeních. Vyplývá to z aktuálního Barometru zaměstnanců společnosti Up Česká republika mezi více než 1 000 zaměstnanci tuzemských firem a organizací ve věku od 18 do 65 let.
Pouze pro 14 % respondentů zůstává hotovost nejoblíbenějším způsobem platby. Ústup této formy placení potvrzuje i nepřekvapivý fakt, že jeho obliba se snižuje s klesajícím věkem. Výraznější pozici si hotovost drží prakticky už jen u drobných nákupů, například zmrzliny nebo kávy, kde ji preferuje 44 % dotázaných Čechů. A také při placení na koupalištích nebo hudebních festivalech a podobných akcích.
V ostatních případech už jednoznačně dominují platby bezkontaktní kartou či rovnou mobilním telefonem. Při platbě za běžný, například týdenní nákup preferují bezkontaktní platbu dokonce 3⁄4 zaměstnanců. Při útratách v kině či ve sportovních zařízeních je to zhruba 6 z 10 dotázaných a při platbě v restauraci volí bezkontaktní způsob úhrady 2/3 zaměstnanců.
„Trend přesunu k bezkontaktním platbám je evidentní i ve světě benefitů, kde papírové stravenky a volnočasové poukázky ve většině případů už nahradily benefitní karty, s nimiž jsou platby výrazně pohodlnější i rychlejší, a zároveň umožňují mít různé tipy benefitů sloučené na jedné multikartě,“ říká Stéphane Nicoletti, ředitel HRtech společnosti Up Česká republika.
„Zákazníci vždy dávají přednost tomu, co je pro ně nejpohodlnější a zároveň nejbezpečnější – a pokud jde o placení, tak přesně to splňují bezhotovostní platby. Trendem současnosti je pak tzv. tokenizace, kdy se nahrazuje číslo platební karty náhodně vytvořeným kódem. Při platbě se tak skutečné číslo karty nikam neposílá a zůstává uloženo ve vysoce zabezpečených centrech společnosti Mastercard. V praxi jde o nahrání platební karty do mobilního telefonu, hodinek nebo třeba platebního prstenu, ale tato technologie se využívá i při placení online pro zvýšení pohodlí a bezpečnosti transakcí,“ doplňuje Jana Lvová, ředitelka společnosti Mastercard pro Českou republiku a Slovensko.
Mobil vždy po ruce
Mobilní telefon už zcela výhradně používá k placení 30 % zaměstnanců. Nadpoloviční většina respondentů mobilem platí alespoň občas a celkem 7 z 10 dotázaných by jej k placení využívat chtělo. I zde je evidentním tahounem nejmladší část ekonomicky aktivní populace. V generaci Z už více než 2/3 zaměstnaných lidí platí výhradně nebo často právě mobilním telefonem.
„Zaměstnanci si na placení mobilním telefonem zvykají čím dál tím víc. Zatímco v roce 2020, když jsme zavedli u našich benefitních karet možnost platit pomocí Google Pay nebo Apple Pay, takto platilo zhruba 5 % uživatelů, dnes už je to okolo 30 %,“ říká Věra Smolíková, ředitelka IT a strategického marketingu ve společnosti Up Česká republika.
Platí se i prsteny a náramky
Zatím spíše pozvolna se přidávají další nositelná zařízení, jako jsou hodinky, náramky nebo prsteny, kterými lze také platit. Nicméně už nyní mobilními telefony a těmito dalšími zařízeními platí v souhrnu nejraději 42 % respondentů, v generaci Z dokonce 2/3 ekonomicky aktivních Čechů. Lze proto očekávat, že platby bez přítomnosti fyzické karty budou stále přibývat, což nahrává rozšiřování tzv. virtuálních platebních a benefitních karet, které umožňují platit mobilem a dalšími zařízeními, aniž by bylo nutné vyrobit fyzickou plastovou kartu.
Většina oslovených zaměstnanců je platbám virtuálními kartami otevřena a zhruba polovina je již v nějaké frekvenci používá. Ještě větší smysl než u běžných plateb dává lidem využívání virtuálních karet při úhradě služeb a zboží skrze benefity od zaměstnavatele. Pro tento účel jsou určeny virtuální benefitní karty a první takovou uvedla na trh společnost Up Česká republika letos v květnu.
„V příštím roce očekáváme další rozšiřování virtuálních benefitních karet. Kromě ekologické stránky jsou totiž bezpečné jak při platbách „v terénu“, tak i připlacení na internetu. Navíc u nich nehrozí riziko ztráty karty,“ říká Věra Smolíková ze společnosti Up Česká republika a dodává: „S naší virtuální benefitní kartou lze aktuálně platit na 36 000 místech po celé ČR, a to ve všech obchodech, restauracích, provozovnách a e-shopech, které akceptují i naše fyzické benefitní karty.“