Restaurace jsou již více než měsíc opět uzavřeny veřejnosti. Část z nich sice funguje skrze rozvoz nebo výdejní okénko, plnohodnotnou osobní návštěvu restaurace však tento režim nedokáže vynahradit. 66 % lidí chybí možnost vyrazit do restaurace s přáteli či rodinou. Více než polovina lidí také přiznává, že si jídlo v restauraci lépe vychutná. Vyplývá to z nového průzkumu společnosti Up Česká republika mezi více než 500 respondenty.
Zesilující obavy o budoucnost restaurací pramení nejen z praktických důvodů obstarání si oběda či večeře. „Restaurace plní také mnoho společenských funkcí. Vedle osobních či pracovních schůzek jsou i místem, na kterém si mohou lidé odpočinout a vyčistit si hlavu třeba během náročného pracovního dne,“ popisuje Stéphane Nicoletti, generální ředitel společnosti Up Česká republika.
Nejen jídlo, ale i kontakt
Nejcitelněji chybí lidem prostředí restaurace pro setkávání se s přáteli či rodinou. Tuto možnost postrádá 66 % Čechů. Vychutnat si takto oběd či večeři chybí obzvlášť mladším lidem. Ve věku do 35 let postrádá tuto možnost téměř 80 % Čechů. O něco více by přitom takovou návštěvu uvítaly ženy.
Zavřené restaurace nejsou ale komplikací jen pro soukromé schůzky. 47 % Čechů také přiznává, že jim chybí možnost sejít se v restauraci s kolegy nebo obchodními partnery. „Lze očekávat, že řada restaurací v blízkosti firem bude mít problémy i v budoucnu. A to nejen kvůli dalšímu vývoji koronaviru, ale i s ohledem na negativní dopady stravovacího paušálu. Ten bude totiž podle nezávislých průzkumů znamenat odliv hostů, což poznamená především restaurace závislé na zaměstnancích blízkých firem,“ popisuje Nicoletti.
Přerušení pracovního procesu během polední pauzy a změna prostředí kanceláře za restauraci má přitom pozitivní účinek nejen na žaludek zaměstnanců, ale i na jejich mysl. Možnost zajít během polední pauzy do restaurace a vyčistit si trochu hlavu od pracovních úkolů chybí v současné době 35 % lidí. I tento vedlejší benefit restaurací je ale v ohrožení, protože stravovací paušál k přestávce na oběd zaměstnance nemotivuje.
V restauraci kvalitnější i chutnější
Restaurace nicméně nechybí lidem jen jako místo setkávání. Klíčové je prostředí restaurace i pro samotnou konzumaci jídla. 56 % lidí si myslí, že jídlo servírované v restauraci bezprostředně po uvaření je čerstvější, chutnější, a tím i kvalitnější. Naopak pouze 15 % lidí s tímto výrokem nesouhlasí. I proto si nadpoloviční většina lidí jídlo při konzumaci přímo v restauraci lépe vychutná.
„To jsou také zásadní důvody, kvůli kterým by měli zaměstnavatelé nadále cíleně podporovat stravování svých zaměstnanců, ať už formou firemní kantýny nebo papírovými či elektronickými stravenkami,“ říká Stéphane Nicoletti z Up ČR.
Zejména elektronické stravenky navíc poskytují zaměstnancům kromě samotného příspěvku na stravu řadu nových výhod. Objevují se zejména věrnostní a slevové programy, které odměňují zaměstnance za útraty v restauracích. Do největšího z nich pod názvem Up Club je zapojeno přes 10 000 restauračních zařízení a ke konci roku už Up ČR v rámci programu takto „rozdal“ více než 30 000 obědů na podporu restaurací. Kromě toho nabízejí eStravenky pro své uživatele i exkluzivní slevy a peníze zpět za nákup ve vybraných e-shopech.